Barion Pixel
A weboldalon sütiket (cookie) használunk, hogy javítsuk a vásárlói élményt és jobb szolgáltatást nyújtsunk.

Túrák Békés megyében | Túra ajánló + Deuter övtáska teszt

Tősgyökeres Békés megyeiként a Dél-Alföld tengersík vidéke számunkra tényleg a legszebb. Szívesen töltődünk fel a természetben, gyalogos- és kerékpáros kirándulásokon, ahol a táj szépségei mellett mindig akad új felfedezni való is. Idén, most először egy hosszabb gyalogos teljesítménytúrán is elindultunk, ami jó alkalom volt arra, hogy élesben kipróbáljunk egy túraövtáskát terepen is. Következzen túra ajánlónk személyes élménybeszámolóval és a Deuter övtáska teszt!

„Lenn az alföld tengersík vidékin
Ott vagyok honn, ott az én világom;
Börtönéből szabadúlt sas lelkem,
Ha a rónák végtelenjét látom.”

Petőfi Sándor: Az alföld - részlet

Túrák és túraútvonalak Békés megyében

Az alföldi túrák közül gyalogos, kerékpáros és a természeti adottságoknak köszönhetően, vízitúrára is van lehetőség. A felkészültebbeknek szóló teljesítménytúrák mellett a rövidebb túrák Békés megyében a kezdők, gyerekek és családok számára is könnyebben teljesíthetőek.

Túra ajánlónkban négy helyi vonatkozásút emelnénk ki.

Alföldi Kéktúra

A Szekszárdtól Sátoraljaújhelyig tartó 868,2 km-es Alföldi Kéktúra hazánk második leghosszabb túraútvonala, amely nemzeti parkokon és tájvédelmi körzeteken halad át (Gemenci-erdő, Alsó-Tisza, Maros-Körös köze, Körösök völgye, Nyírség…). A Gádorostól Körösszakálig tartó 212 km-es túraútvonal Békés megyében halad.

Körös 50 túra

Békés megye első teljesítménytúrája a Körösök 50, amit először 1986-ban rendeztek meg, így egyike a legrégebbi túráknak. A klasszikus 50-km-es táv mellett azóta létezik 30 km-es és 20 km-es kistáv is. Kerékpárral 100 és 70 km-es távokra lehet nevezni.

Mályvád teljesítménytúra

A békéscsabai Körösök Völgye Turista Egyesület által megrendezett Mályvádi túra alapja a közel 55 km-es körtúra Gyula térségében. A többnyire erdőben haladó útvonal kiemelt érdekessége a Mályvádi Őstölgyes, amely az Alföld második legnagyobb erdőssége és hazánk ezredik természetvédelmi területe. Kerékpárral az 55 km-es távra, gyalog 55, 35, 25 és 22 km-es szakaszokra lehet benevezni.

Három Város teljesítménytúra

Szintén a Körösök Völgye Turista Egyesület által szervezett esemény a Három Város túra, melynek útvonala Békést, Békéscsabát és Gyulát köti össze a közép-békési térségben. A szervezők célja, hogy a városok határában haladó útvonalakat bemutassák a helyieknek és a távolabbról érkező természetjáróknak is. A teljesítménytúra jól jelzett turistautakon és erdei-ligetes környezeten vezet át. A vizitúrázók pedig az Élővíz-csatorna és a régi Fehér-Körös medrében evezhetnek.

A gyalogosok, kerékpárosok és vizitúrázók több résztáv közül választhatnak a Békés - Sikkony - Békéscsaba - Póstelek - Gyula közti 33 km-es távon. A gyalogosok a 33 km-es alaptúra mellett a 28 km-es Csabai körtúrán is elindulhatnak, vagy a nem túl megerőltető, rövidebb 20 km-es résztávon. A kerékpárosok a 28 km-es Csabai körtúrán, a 40 km-es Békéscsaba-Gyula-Békéscsaba szakaszon, a 80 km-es „terep” vagy a 80 km „aszfaltos” távokon tekerhetnek. A vízitúrázók pedig az egész napos Csabai körtúrán (28 km) és a Bandika-fa 10 km-es távon evezhetnek az Élővíz-csatornán.

Minden induló rövid útleírást, térképet és igazolólapot kap, melybe az ellenőrző pontok bélyegzéseit kell gyűjteni. Ezzel igazolható a Három Város túra teljesítése, amiért kitűző jár. A pihenőhelyeken hideg élelemmel várják a túrázókat, és vízutántöltésre is lehetőség van.

Most pedig következzenek saját élményeink. Kíváncsi a túrabeszámolónkra?

Teljesítettük a Három Város túrát

Három Város teljesítménytúra

Kezdő túrázóként volt szerencsénk (és bátorságunk) nekivágni a 33 km-es Három Város gyalogtúrának. (megjegyzés: Bátorságunk mankója volt egy túrázásban tapasztaltabb társunk.) A covid miatt az utóbbi időben az Egyesület nem rendez szervezett túrát, ezért magánakció keretében indultunk el a teljesítménytúra útvonalán. Gyakran kirándulunk, kerékpározunk a környéken, de ilyen jellegű teljesítménytúrán még nem vettünk részt – így mondhatni nulla rutinnal vágtunk bele. A kényelmes sportruházat és cipő kiválasztásán túl egy megfelelő táskát is magunkkal akartunk vinni. Az előrejelzés szerint esőre sem kellett számítani, de mivel korán indultunk és az Élővíz- csatorna mellett haladtunk, ami nagyrészt fás, erdős rész, ezért egy pulcsit bekészítettünk.

A közel 8 órás útra minimális túrafelszerelést állítottunk össze. Átgondoltak voltunk, mert nem akartunk abba a hibába esni, hogy egy csomót felesleges holmit elrakunk, amit cipelhetünk egész nap.

Ezeket vittük magunkkal

Egy kisebb hátizsákba került:

• 1 liter víz
  • 3 szendvics
  • pulcsi
  • váltózokni

És az apróságok, amiket külön táskába raktunk:

Túrák Békés megyében

• bio energiaszeletek (ügyeltünk rá, hogy lassan felszívódó szénhidrátot vigyünk és ne csokit!)
  • kullancsriasztó spray
  • készpénz, iratok
  • mobiltelefon
  • zsebkendő
  • lakáskulcs

Hogy miért csomagoltuk külön? Mert így útközben is kéznél volt minden. Nem kellett a hátizsákban kotorászni az erdő közepén egy zsebkendő vagy a kullancs spray miatt.

Nézzük mibe pakoltuk ezeket.

Deuter övtáska teszt

Kezdőként fontosnak tartottuk, hogy olyan táskát válasszunk, ami biztosan kényelmes lesz az egész napos aktív mozgás során. Végül a Deuter túra övtáskára esett a választás, amelynek párnázott hátoldala már elsőre is meggyőző volt.

Kíváncsi rá, hogyan vizsgázott az egynapos túrán?

A bepakolás egyszerűen ment, az osztott belső fakkok átláthatóan rendszerezhetőek. Belső karabineres kulcstartóval is el van látva, így véletlenül sem lehet kirántani a kulcsokat menet közben. A cipzáras rekeszekben értékeinket teljes biztonságban tudhattuk az út során.

Bár száraz időt jósoltak, a vízlepergető anyag kifejezetten jól jött! Hogy miért?

Reggel 7-kor a növényzet még párás és nedves volt. Békés belvárosából a városhatárhoz érve első lépteinkkel már a magas fűben gázoltunk - kilépve komfortzónánkból. De ez volt a cél! A kora reggeli vadregényes táj, a csönd és a nyugalom magával ragadó volt. Közben a vízlepergető anyag átment a Deuter táska teszten! Az övtáskán legördülő vízcseppek igazolták a textil víztaszító hatékonyságát. Így nem kellett tartani a beázástól, cuccaink szárazon maradtak.

Túra ajánló

Egy nemes fa: a Bandika

Békéscsaba határában, az Élővíz-csatorna mentén meglátogattuk a híres Bandika-fa zarándokhelyet. Az egyenként 550 cm átmérőjű fehérnyár-csoportot 1985-ben nyilvánították védetté. Nevét onnan kapta, amikor Wenckheim Bandika az 1830-as években a nevét szerette volna a nyárfába vésni, de az ág letört alatta és a lezuhant fiú nyomorék lett.  A jelenlegi fák az akkoriak sarjhajtásaiból nőhettek ki.

A Bandika-fa a fiatalok, a helyiek és a természetjárók kedvenc találkozó- és kirándulóhelye volt a 90-es években. A két fehér nyárfából álló famatuzsálemet több villámcsapás is érte az utóbbi években. Sajnos 2020 áprilisában az egyik kidőlt. Törzse azóta is ott pihen, táptalajt biztosítva az élővilágnak és a természet körforgásának. Természetvédők szerint a megmaradt lombos sincs túl jó állapotban, de tisztes távolból még mindig érdemes megcsodálni egy arra vezető kirándulás során.

Majd bedobtuk a táskát a “mélyvízbe”, és belevetettük magunkat a sűrű rengetegbe...

Anyaga szakadásmentes, ripstop szövetből készült, amiről nem túlzás azt állítani, hogy túratáskáknál ez alapfeltétel. A hasadásgátló textil azért különleges, mert ahogy az elnevezés is utal rá, nem szakad ki, illetve a már meglévő szakadást nem engedi tovább hasadni. A Három Város teljesítménytúrán sűrű erdősávokon is át kellett jutnunk. Bokros, szúrós növényzettel benőtt tájakon barangoltunk, így volt alkalmunk terepen tesztelni a táskának ezt a tulajdonságát is. Hibátlanul vizsgázott, a ripstop anyag állta a strapát!

Ajánlott olvasmány: Textil anyagismeret kisokos - Mit jelent a Ripstop, PES, PU jelölés a táskán?

Pósteleki parkerdő

Követve a turistautat, a következő állomáson, Pósteleken megpihenve magunkba szippantottuk az ősfák oxigénnel teli levegőjét és múltidéző sétát tettünk a parkerdőben. A Békéscsaba és Gyula között elterülő 14,6 hektáros park 1986 óta természetvédelmi terület. Az ősparkban hatalmas vörös levelű bükkök, mocsári és kocsányos tölgyek között sétálhatunk. Sőt itt található a megye legnagyobb vasfája is. A túrázás szerelmesei 4 különböző túraútvonal közül választhatnak Gyula, Doboz, Békéscsaba és Gerla irányába.

A park közepén található a Wenckheim kastélyrom és az azt körülvevő sétány. Lassan utunk végéhez érve, az ösvényen végigsétálva a tónál és az állatsimogatónál is elidőztünk kicsit.

De vajon beváltotta-e a Deuter párnázott hátoldala a hozzáfűzött reményeket?

Abszolút! A túraútvonalak Békés megyében sík terepen vezetnek, nem másztunk hegyeket, mégis izzasztó út áll mögöttünk. Ennek ellenére nem tértünk haza fájó, kidörzsölődött bőrrel. Az állítható, széles oldalpántokkal úgy csatoltuk fel a táskát, hogy a legoptimálisabban kövesse a derék vonalát, így a párnázott hátrész 33 kilométeren keresztül is komfortos volt.

Összegzés

Saját tapasztalatainkra épülő Deuter táska tesztünk alapján bátran ajánljuk ezt a túra övtáskát kezdőknek is, rövidebb, egynapos túrákra, kirándulásokra. A személyes holmik tárolása mellett, minimális felszerelés, snack, térkép, mini szerszámkészlet és a kerékpár pótbelső is helyet kaphat benne. Hosszabb utakra, nagyobb kirándulásra is érdemes elvinni, mert olyan apróságoknak szoríthat benne helyet, amit gyakran elő kell venni útközben. Tényleg egy praktikus túratárs!